Приходната част на бюджета отразява финансовите задължения, които по силата на обществения договор се вменяват на гражданите. Бюджетът за 2008 г. съдържа големи скрити резерви подобно на този за 2007 г. Отново отсъства анализ на източниците на приходи и на събираемостта на данъците и таксите. А точно заради тези слабости реалните постъпления от такси за 2007 г. надхвърлиха с 34.5 %, а събраните данъци надхвърлиха с 51% първоначално планираните.
Големите резерви са неприемливи, защото насърчават пороците на финансовото управление, каквито са ниската относителна събираемост, непрозрачното харчене на големи суми от излишъка в края на годината, ненавременното планиране и усвояване на важни разходи. Това в крайна сметка влошава състоянието на публичните услуги и на градската среда, въпреки че гражданите на София изпълняват своите финансови задължения към общината.
Разходната част на бюджета отразява задълженията, които управляващите са поели пред гражданите. Изпълнението на тези задължения през 2007 г. е лошо. СО е разходвала само 79.2% от предвидените разходи. Най-голямо е неизпълнението при "Капиталови разходи" (около 65%) и "Обезщетения и помощи за домакинства" (65 %). Това означава, че през 2007 г. столичани са били лишени от благоустройство, сигурност, помощи и други важни за живота им условия общо за 113 млн. лв., които те предварително са платили на кметството. И още по-лошо, през 2007 г. инфлацията е изяла над 10 млн. лв. от парите на софиянци.
В бюджета за 2008 г. отново се завишават разходите за чистотата, транспорта и други дейности, които не бяха подобрени през предишните две години въпреки наличието на средства. Инвестиционната програма на новия бюджет е за 308 млн. лв., въпреки че през 2007 г. от заложените 206 млн. са усвоени само 118 млн. лв., или едва 57.4%. Бюджетът не се опира на доказателства, че е повишен административния капацитет, или че са подготвени проекти и договори, съответстващи на завишените с 260 % инвестиции за тази година. Няма и политически гаранции от кмета и неговия екип, че обещаното в разходната програма за 2008г. ще бъде изпълнено.
Предлагаме представения проект на бюджет на СО за 2008 г. да не бъде подкрепен от СОС поради следното:
1. Политиката на повишаване на данъците и таксите не съответства на способностите на кметската управа да усвоява ефективно събраните пари. Това ще доведе до по-висок преходен остатък и още по-големи инфлационни загуби от тези през 2007 г.
2. Бюджетът за пореден път ще налее огромната сума от близо 67 млн. лева в градския транспорт, без програма за излизане от порочния кръг на субсидирано "догонване" на себестойността, съчетано с безсилие срещу гратисния превоз, злоупотребите и разхищенията.
3. Фирмите по чистотата общо ще получат с 36 % по-голяма сума от тази за предходната година без гаранции, че градът ще бъде по-чист. Пак ще им се плаща без ясни критерии за количеството и качеството и без реален контрол на свършената работа.
4. В бюджета на СО за 2008 г. не може да се прочете решението на нито един от проблемите на града, като се почне от бездомните кучета, дупките, разбитите тротоари, мръсните улици, буренясалите градинки и се стигне до масовия транспорт, незаконното строителство, паркирането и уличните задръствания.
5. Срещу платените от софиянци местни данъци и такси, те няма да получат по-качествени услуги и по-добра градска среда. Бюджетът гарантира финансовите интереси единствено на концесионерите и фирмите, с които общината е договорно обвързана.
06.03.2008 г.
2. ПРАВИЛНИЯТ КМЕТ
3. Прошко Прошков
4. Иво Йонков
5. Маргарита Гутева
6. ДСБ
7. СДС
8. Демократи
9. ДСБ Лозенец
10. Софийска община